Obrazy a plastiky ze zlata a světel ožívají na výstavě s názvem Zlatá Praha. Scénografa a výtvarníka Marka Gulta inspirovala proměna centra Prahy za posledních 25 let.

ZeitgeistAutor vystavuje v Praze po delší době. Po předchozí expozici s názvem Propaganda, kterou představil v USA v atmosféře tehdejší invaze do Iráku, tak navazuje na téma reklamy a jejího vlivu na originálním led-diodovým instalacím, obrazům a plastikám měnícím svou barevnost i klasickým plátnům z lesklého zlata. Autor ve svých mikro-příbězích zaznamenává proměnu centra metropole. Jeho výrazovými prostředky jsou neon a zlato.

Praha po revoluci prošla velkým třeskem, město se proměnilo a barvy svobody zaútočily na šedé ulice s takovou razancí, že nás zbytky pozlátka 90. let mohou leckde oslnit ještě dnes. Jakoby Praha chtěla po letech půstu všechno dohnat a použila k tomu i ty nejlacinější triky, nejpochybnější prostředky. Těm, kdo se v centru Prahy narodili a před revolucí tu žili, se ozvěna dramatické změny vryla do paměti a zanechala nesmazatelnou stopu, vzpomínku, sen, nebo možná jizvu.

SunriseKoncept Zlatá Praha se prostřednictvím různých médií a technik ohlíží za touto dobou euforické svobody a s odstupem času ji ilustruje. Vznikal s přestávkami několik let a rozhodně se nejednalo o dopředu promyšlený výstavní soubor, spíš o živelně kupící se mozaiku „obrazů“ z autorovy paměti.

Zlato je metaforou a vedle záře neonů hlavním výrazovým prostředkem výstavy, ideálně vystihujícím podstatu jevu. Na jedné straně důstojný třpytivý kov, reprezentující hodnoty příslušící staré slávě, na druhé straně chladná a bezduchá zář symbolu mamonu, která svádí na scestí.
Zlato jako symbol ideálně vystihuje změnu společenských hodnot, pozlátko náhle proměněné porevoluční společnosti. Neon, resp. led-diody, zdatně sekundují tím, že vytváří druhý paralelní leitmotiv výstavy. Pulsující barevná světla jako equalizér zobrazují samotný tep života metropole a v několika případech dokonce umožňují divákovi pomocí dálkového ovládání do děje vstoupit, ovlivnit ho.
Práce s různorodostí médií a technik slouží k ještě lepšímu dokreslení atmosféry, nehledě na to, že celá instalace v prostoru není náhodná a nezapře autorovo scénografické vzdělání.

 

„Když jsem byl dítě, jediný co Prahu osvětlovalo, kromě rudých hvězd, byla bílá točící se neonová labuť na střeše obchodního domu. Ta labuť tam je po letech pořád, akorát dneska mám problém jí v záplavě neonů najít,“ říká autor.

Marek Gult (1977) žije a tvoří v Praze. Díky otci vyrostl v divadelním prostředí a jako scénograf a vedoucí výpravy působil v Horáckém divadle Jihlava. Později se stal kreativním ředitelem v několika nadnárodních agenturách, i to je inspirací jeho tvorby. Je autorem uzavřených konceptů či tematických celků, ke kterým se obvykle již nevrací.

MarekGult_autor

 

Výstavu můžete navštívit do 4. 4. v Galerii 1, Štěpánská 47, Praha 1.

 

Zlatá Praha Marka Gulta

Windows
Windows
Pražský chodec
Pražský chodec
Husákovo dítě
Husákovo dítě
Optimistická kompozice
Optimistická kompozice
Gotika
Gotika

Written by Kateřina Novotná