Všimli jste si na letišti, do jakého letadla jste nastoupili? Zaregistrovali jste hlášení kapitána, v němž se obvykle říká: Vítám vás na palubě letadla Boeing 737? Pokud ano, sedíte v nejvíce využívaném stroji na leteckých linkách. Tento stroj určitě potkáte na cestách po světě nejčastěji, velmi pravděpodobně v současné chvíli stojí, přistává či startuje na každém okolním letišti. Letoun s tímto označením se dvěma proudovými motory je totiž nejprodávanějším dopravním letadlem na světě.

První prototyp 737 dostal díky svému zavalitý trupu přezdívku Tlustý Albert a do vzduchu se vznesl poprvé v roce 1967. V době, kdy byl tento letoun zkonstruován, měl na trhu tři hlavní konkurenty: DC 9, BAC 1-11 a Caravelle.

Sedmtřisedmička vycházela z úspěšného modelu 727, bylo v ní použito mnoho částí trupu modelu 727. Na rozdíl od ní však má 737 motory zavěšené pod křídly, což umožnilo lepší vyvážení letounu. A tak byly do gondol pod křídla instalovány výkonné motory Pratt&Whitney JT8D-7. V současné době se v rentonském závodě Boeingu vyrábí třetí generace sed tři sedmičky, která nese futuristický název Next Generation (příští generace). Zahrnuje celkem čtyři modifikace, 737-600, 737-700, 737-800 a 737-900, lišící se od sebe délkou trupu, a tím i počtem sedadel. Modely se liší pouze kapacitou, ten největší, Boeing 737-900, pojme 177 až 189 cestujících, menší 737-600 dokáže přepravit 108 až 132 osob. Jinak jsou všechny sedm tři sedmičky prakticky shodné. Mají kvalitní elektronickou výbavu a o jejich pohon se starají technicky vyspělé proudové motory CFM-56-7B pod šípovým křídlem. Boeingy 737 se osvědčily zejména na krátkých a středních linkách, například právě pro lety po Evropě.
Kde se vlastně tato letadla vyrábějí?
Zakladatelem společnosti Boeing byl mladý nadšenec do letadel, William E. Boeing. Ten se svým kamarádem v roce 1916 postavil první letadlo – plovákový dvouplošník B&W. První sen splněn! Ale mladý W.E.Boeing nechtěl zůstat u jednotlivých letadel, a tak založil vlastní továrnu, která dokázala během dvacátých a třicátých let produkovat stíhací letadla pro americkou armádu. Proslavila se během druhé světové války díky létajícím pevnostem, proslulým čytřmotorovým bombardérům B-17 Flying Fortes a B-26 Superfortres.Během padesátých let se společnost začala stále více orientovat na dopravní letadla. Slávu jí přinesl například Boeing 707 se čtyřmi proudovými motory. Úspěch zaznamenal též třímotorový stroj s modelovým číslem 727, který byl svého času nejrozšířenějším dopravním letounem na střední linky.
V další legendě- v Boeingu 737 – jste letěli či právě letíte i vy. Na ruzyňském letišti V Praze pak můžete občas zahlédnout obří Jumbo, Boeing 747. V továrnách Everet a Renton nedaleko Seattlu či v kalifornském Long Beach se však vyrábí řada dalších typů dopravních letadel.
K těm nejmodernějším patří dálkový dvoumotorový letoun Boeing 777, který začal létat v roce 1995. Vyznačuje se vysokou úrovní konstrukce i vybavení a představuje jeden z nejmodernějších dopravních letounů současnosti. Má například úsporné a přitom výkonné proudové motory řady PW-4000, GE-90 či Trent. Cestující mají během letu nezvykle vysoký komfort, v první třídě je například možnost si v noci proměnit sedadla v téměř dokonale rovná lůžka. Kapacita Boeingu 777-200 je od 305 do 440 osob, větší provedení 777-300 má kabinu s 328 až 550 místy.