Značka Lexus, divize společnosti Toyota Motor Corporation, byla založena roku 1989 s cílem vyvíjet a vyrábět ty nejlepší vozy a poskytovat nejvyšší možnou úroveň zákaznických služeb. V roce 1997 byla založena divize Marine Business Department s cílem vyvíjet prémiové jachty za využití vyspělých technologií a metod kontroly kvality uplatňovaných při výrobě luxusních vozů Lexus.

 

Toyota Marine před několika lety pozvala prezidenta TMC Akio Toyodu k několikadenní cestě na moři na palubě prémiových jachet nové třídy Ponam, které budou uvedeny na japonský trh.

Akio Toyoda, jezdecký mistr automobilky, byl inspirován výkonem přeplňovaných vznětových jednotek a ovladatelností i stabilitou propracovaných lodních trupů. V roli manažera na pozici Chief Branding Officer společnosti Lexus International viděl možný potenciál stylových prémiových jachet.

V návaznosti na to pak Toyota Marine přišla s představou, jak prostřednictvím výkonné prémiové jachty rozšířit záběr značky Lexus o další oblasti životního stylu a trávení volného času. Výsledek tohoto projektu odhalil Lexus 12. ledna 2017 v podobě průběžné ověřovací studie Lexus Sport Yacht, která byla prezentována na ostrově Di Lido v zátoce Biscayne u Miami na Floridě.

Otevřená sportovní jachta

Tým z Vývojového centra designu Lexus v japonském Toyota City dostal stručné zadání navrhnout otevřenou sportovní jachtu pro rekreační denní plavby se šesti až osmi hosty na palubě, poháněnou dvojicí vysoce výkonných jednotek Lexus V8, pyšnící se propracovaným stylem a skvělou ovladatelností.

Koncept byl hotový v létě roku 2015, kdy jej vyhodnotil starší výkonný manažer Tokuo Fukuiči, vedoucí globální návrhář a prezident společnosti Lexus International Co., společně se starším výkonným manažerem Šigekim Tomojamou, manažerem divize Toyota Marine, a prezidentem Akio Toyodou.

Vybraný návrh pak v průběhu roku procházel dalšími úpravami společně s tím, jak divize Toyota Marine připravovala konstrukci a palubní námořní systémy. Koncept Lexus Sport Yacht odhalený v Miami je jednorázovým zakázkovým projektem bez ambicí na sériovou výrobu.

Divize Toyota Marine se rozhodla výrobu tohoto jediného kusu svěřit skupině Marquis-Carver Yacht Group společnosti Pulaski z amerického Wisconsinu, opírající se o vlastní konstrukční zázemí, výrobní možnosti a zkušenosti s velkými ručně sestavovanými konstrukcemi z kompozitních materiálů.

Co všechno umí

Studie Lexus Sport Yacht je ztvárněna tak, aby horní paluba i vnější část trupu hladce navazovala na vnitřní konstrukci. Obě tyto části přitom tvoří jediný masivní ručně usazovaný kompozit složený z dvousložkové polyuretanové a epoxidové hmoty, vyztužený ručně pokládanými tkanými uhlíkovými vlákny. Výsledný kompozitní materiál nese označení CFRP (plast vyztužený uhlíkovými vlákny). CFRP představuje technologii využívanou při konstrukci závodních vozů a supersportů (jako např. Lexus LFA), vysoce výkonných letadel, závodních lyží a jízdních kol nebo špičkových závodních plachetnic.

Jedinečná konstrukce konceptu Lexus Sport Yacht z materiálu CFRP v porovnání s klasickou konstrukcí z plastu vyztuženého skelnými vlákny (FRP) ušetřila bezmála 1000 kilogramů hmotnosti. Konstrukce trupu pod hladinou vody je stupňovitá kvůli snížení odporových sil a vyváženému ovládání za vysokých rychlostí.

Koncept je poháněn dvojicí benzínových motorů 5,0 litru V8, původem z vysoce výkonné jednotky 2UR-GSE určené pro kupé Lexus RC F, sportovní sedan GS F a nový cestovní vůz LC 500. Každý z motorů nabídne výkon přes 440 koní/328 kW. Jachta tak prostřednictvím hydraulicky řízených stacionárních/závěsných jednotek na zádi dosahuje rychlosti až 79 km/h (43 uzlů). Zajíždění do doku usnadňuje příďový příčný pohon ovládaný pomocí joysticku.

Kapitán ovládá a sleduje palubní systémy prostřednictvím barevného dotykového panelu u kormidla. Na displeji se zobrazují údaje GPS, digitální mapy, údaje radaru snímajícího situaci nad hladinou, informace sonaru, soustavy osvětlení a zábavního systému. Sedadlo kapitána je elektricky nastavitelné. Vyklopením loketních opěrek vzniknou po stranách nouzová sedadla pro ty nejvzácnější hosty.

Přední kabina cestujících láká luxusní kůží v kvalitě Lexus, včetně ozdobných dekorů ze dřeva a skla. Pohodlné prostředí pro pobyt v naprostém soukromí zaručuje výška ke stání, pohovka k usazení šesti osob se stolem a klimatizace. V kuchyňce najdeme sporák se dvěma hořáky, dřez a chladničku zabudovanou pod pracovní deskou. Součástí krásně zpracované toalety je i sprcha.

Integrovaný audio-video zábavní systém, navržený italským studiem Videoworks, nabízí plnou konektivitu prostřednictvím 4G Wi-Fi a WAN. Ozvučení zajišťují reproduktory Revolution Acoustics, zabudované do stropního panelu, spolupracující s digitálním zesilovačem Mark Levinson® Reference.

 

Technická specifikace – předběžné údaje

Celková délka                        12,7 m

Největší šířka lodi      3,86 m

Užitečné zatížení       8 osob

Výkon, celkem                        885 k / 660 kW

Maximální rychlost   43 uzlů

 

www.marquisyachts.com

 

 

 

Written by Jakub Machač